• Sailmail van het docententeam aan boord van Wylde Swan
  • Sailmail van het docententeam aan boord van Wylde Swan
  • Sailmail van het docententeam aan boord van Wylde Swan

Sailmail van het docententeam aan boord van Wylde Swan

Studeren aan boord van Masterskip Wylde Swan: Een bericht van hoofddocente Jennifer Stroo en docente Carina namens het hele docententeam van reis B van Masterskip Wylde Swan:


Tobago, 26 december 2017

Ik schrijf u vanaf Tobago, onze aankomstplek na een rustige, ritmische oceaanoversteek van 17 dagen. We liggen nu, net na eerste kerstdag, voor anker in een mooie baai bij Charlotteville en de trainees zijn toegewijd aan het werk aan hun schoolwerk. Veel trainees hebben zichzelf verrast! Ik citeer: “Ik heb nog nooit zoveel werk gemaakt!”. De werksfeer tijdens de zelfstudie uren is uitermate goed, we zijn als docententeam zeer tevreden. Uiteraard is het lang niet voor iedereen altijd feest. De een is gebaat bij zelfstandig werken en vliegt door de stof heen. De ander moet nog steeds erg wennen dat er geen centrale uitleg van de docent is. Dit gaat steeds beter. We streven ernaar dat alle trainees op schema lopen aan het einde van de vijfde week, zodat ze allemaal vol kunnen meedoen met de scheepsovernames. We proberen hen natuurlijk goed te monitoren en ze te stimuleren op tijd vragen te stellen.

We zijn nu halverwege en we zijn blij dat we nog drie weken hebben met deze mooie groep trainees. Het eerste deel van de reis is nu echt voorbij en het is tijd voor een tweede reis binnen de hele trip. Waar we eerst veel ritme en regelmaat hadden en niets dan zee om ons heen, gaan we nu een heel andere periode tegemoet. We zullen veel nieuwe plekken zien en veel nieuwe dingen ervaren. Het kan niet anders dat er mooie dingen in de groep gaan gebeuren. Er is al een aantal trainees die hun verantwoordelijkheden steeds beter door hebben en ook anderen hier al op aanspreken. Tegelijkertijd zullen we ook  toewerken naar het afronden en thuiskomen. Een aantal trainees realiseert zich hoe fijn het thuis eigenlijk is en tegelijkertijd zijn er trainees die het hier zo fijn vinden dat ze het liefst het schooljaar hier zouden willen afmaken.  

Bijzonder tijdens deze reis is dat het merendeel van de leerlingen niet alleen tijdens de verplichte uren, tussen 08:00 en 11:00 uur, aan school werkt, maar ook het vierde uurtje meepakt. Op zondag worden de toetsen gemaakt en tot nu toe zijn alle geplande toetsen ook gemaakt.  Dank u wel voor de heldere en duidelijke instructies bovenaan de toetsen (denk aan: duur, hulpmiddelen etc.)!

Aan boord hebben de leerlingen tijdens de centrale lessen onder andere veel geleerd over waarom zo veel mensen nou zeeziek waren aan het begin van de reis, hoe de zeilen werken, hoe zeep nu eigenlijk werkt en hebben we een gevangen vis ontleedt. Daarnaast is er gedebatteerd over onze voedselproductie en gaan we vanmiddag bij het Biodiversiteitscentrum langs hier op Tobago.

Met hartelijke bootgroetjes,
namens het hele docententeam van reis B 2017 van Masterskip,
Jennifer Stroo, hoofddocent


Docente Carina laat weten: "De centrale lessen zijn dit keer gegaan over het bouwen van een eigen boot (hiermee gaan ze een race houden tegen de andere groepjes), de voedselindustrie (gevolgd door een interessant debat door de trainees over eigen bedachte stellingen) en micro plastics.
We hebben dus gemerkt dat de leerlingen steeds meer in hun ritme komen. Ze leren bijvoorbeeld om slimmere keuzes te maken met betrekking tot hun zelfstudie. Soms is het handiger om een vak af te maken in je vrije tijd, zodat je je later op andere dingen kunt richten. En soms kun je het vierde uurtje lekker buiten een boek lezen, omdat je weet dat je goed op schema loopt."