Sailmail van docent scheikunde aan boord van Wylde Swan

Ontvangen 09-11-2017

We zijn over de helft. Na ons geweldige bezoek aan Santiago de Compostella zijn we de volgende dag vertrokken richting het zuiden. In onze planning staat een volgende baai omdat de wind nog te zuidelijk staat om echt te kunnen zeilen.

De verwachte schoonheid van de baai viel tegen omdat er langs de kust volop kunstmatige eilandjes waren aangelegd voor het kweken van mosselen,oesters en Cocquilles St Jacques.(een specialiteit van Galicië).

De dag stond verder in het teken van Halloween. De trainees moesten ’s middags een circuit met opdrachten uitvoeren en ’s avonds werd de dag afgesloten met een driegangen Halloween diner (met elke gang pompoen verwerkt) in de mainhold. Samen met de gehele crew was dit een sfeervolle afsluiting van de dag.

De volgende dag zochten we een volgende baai op meer naar het zuiden om daar te wachten tot de wind ging draaien. Trainees leerden ondertussen hoe ze een schip die voor anker lag moesten laten uitvaren. Echt een oefening die goed van pas komt bij de scheepsovername. We ankerden in de haven van Baiona (net boven de Portugese grens). Baiona is een van de wat betere toeristen resorts van Galicie en heeft historische betekenis dat hier in 1493 voor het eerst een schip kwam melden dat Columbus Indië had ontdekt via de westroute. We blijven hier een dag liggen. Mooi een kans voor de trainees om weer de wal op te kunnen.

Op vrijdag vertrekken we richting het zuiden. We moeten door een depressie heen waarna het weer beter zal worden. De eerste dag was regenachtig en de zee was vrij ruw: veel zeezieken aan boord. Iedereen probeert zich er doorheen te slaan. De volgende dag was de regen over en er brak een zonnetje door. Wel konden we volop zeilen. De wind was ons eindelijk gunstig gezind al bleef de oceaan onstuimig. Op zondagochtend vroeg kwamen we aan in Cascais (vlak bij Lissabon). Deze dag zagen we ook de Volvo Ocean race langs trekken. De tweede etappe vertrok uit Lissabon en we zijn net op tijd hier.

Maandag 6 november staat er een bezoek aan Lissabon op het programma. Daarover in de volgende mail meer.

Groet,
Kees Tijdink

(Docent scheikunde aan boord van Masterskip Wylde Swan.)