|
Wiskundetoernooi 2024
Jaarlijks wordt een wiskundetoernooi gehouden voor scholieren van middelbare scholen in Nijmegen. Dit wiskundetoernooi wordt georganiseerd door studenten en medewerkers van de opleiding wiskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Dit jaar deed onze school voor het eerst mee met twee teams, de leerlingen waren eerlijk verdeeld over de twee teams. Team 240082 bestond uit de volgende leerlingen: Sharon Dierks, Nick de Rooij, Fay Schrauwen, Bart Vermeulen (allen uit klas 6 vwo) en Finn Jansen uit klas 5 vwo. In het andere team, 240083, zaten de volgende leerlingen: Niek Godschalk, Britt van ’t Hof, Asmaa Kanadil, Parsa Zabihypour (allen uit 6 vwo) en Sem Leest uit klas 5 vwo.
Om kwart over acht vertrok het gezelschap onder begeleiding van de docenten Mirjam Verhoeven en Cor van Leent met de bus naar Nijmegen. Tijdens de heenreis nam een aantal leerlingen nog eens het voorbereidend materiaal door wat zij tijdens het ochtendprogramma (SUM OF US) mochten gebruiken. Het voorbereidend materiaal had alles te maken met matrixrekening en had als onderwerp “spelletjes” Een aantal leerlingen gaf in de bus een andere invulling aan de voorbereiding, zij gingen aan de slag met eenendertigen en eenentwintigen (eigenlijk heel toepasselijk dus). Bij aankomst eerst maar even op de foto, waarna de plaatsen werden ingenomen in de sporthal. Elke groep heeft een “eigen tafel” voor de ochtend en in de middag.
Nadat de docenten weggestuurd werden, immers het is een wiskundewedstrijd voor scholieren, gingen de leerlingen aan de slag met verschillende “open” vragen over het genoemde thema, spelletjes. Na zo’n 1½ uur kwamen de leerlingen redelijk uitgeput uit de sporthal, de reacties waren heel verschillend. Niet te doen, soms wel wat moeten gokken, bepaalde vragen lukten wel, kortom het was duidelijk dat de leerlingen hun best hadden gedaan en wel toe waren aan de lunch. Deze lunch werd gehouden in het hoofdgebouw van de universiteit, dat betekende een wandeling van zo’n tien minuten in heerlijk weer. De organisatie van het eten was niet bepaald goed geregeld, dat zou je toch anders en beter mogen verwachten van een afdeling wiskunde. Een vak wat toch bekend staat om onder andere logica en structuur!
Na de lunch werd de sporthal weer opgezocht voor het tweede gedeelte van de wedstrijd, de zogenaamde estafette. Hierbij krijgen de leerlingen twintig vragen voorgeschoteld, waarbij ze steeds twee of drie pogingen krijgen om een goed antwoord te geven waarna ze weer aan de slag kunnen met de volgende opgave. Het gaat bij de estafette om verschillende soorten vragen, van meetkundige vragen tot rekenkundige vragen maar ook logisch redeneren komt aan bod. Beide teams kweten zich prima van hun taak. Team 240082 is uiteindelijk geëindigd op een 45e plaats met 420 punten, terwijl team 240083 plaats 72 voor haar rekening nam met 300 punten. Goed gedaan dus, de leerlingen kunnen terugkijken op een vermoeiende, maar hopelijk ook leerzame dag.
|