Een prachtige reis naar Praag

Onze examenkandidaten konden dit schooljaar op reis naar Praag. Om 2.15 uur van zondag op maandag stonden 52 personen klaar om richting vliegveld Eindhoven te gaan, waar ze rond 7.00 uur in de ochtend opstegen richting Praag. Lees hieronder verder voor het gehele reisverslag.

"We hadden er echt zin in. Aangekomen in Praag met de bus naar het hostel, waar we deze week zouden verblijven. Nadat we onze spullen gelost hadden, kon de eerste activiteit van start. Een prachtige stadswandeling onder begeleiding van een gids. Ontzettend veel gezien. Nadat we ’s avonds gegeten hadden, waren de meesten wel behoorlijk moe en zochten hun slaapplaats op.

Dinsdag 08.30 uur ontbijt en aansluitend vertrokken we met de bus naar Theresienstadt of Terezín. Dit was in de Tweede Wereldoorlog een concentratiekamp (vooral doorgangskamp) voor Joden, alvorens ze naar vernietigingskampen werden gestuurd. Onder leiding van een gids werd ons het indrukwekkende en vooral trieste verhaal van dit kamp verteld. Na wat vrije tijd in de stad verzamelden we voor een dinercruise. Onder het genot van een buffet hebben we zo’n 2 uur gevaren over de Moldau.

Woensdagochtend na het ontbijt vertrokken we naar het Praags Nationaal Museum. Hier konden we proeven van een stukje kunst en cultuur. Het museum bestaat uit een aantal verschillende afdelingen, waaronder préhistorie en archeologie. Van mineralen tot mammoet was er een breed scala aan prachtige bezienswaardigheden. Even een korte lunch tussendoor en vervolgens op naar het Proud Rope Center waar leerlingen en collega’s hun hart konden ophalen aan het nodige klim- en klauterwerk. Dit zorgde voor heel wat hilarische taferelen. Uiteindelijk sloten we deze prachtige dag, na een overheerlijke maaltijd bij pizzeria Kmotra, af met een gezellige pub quiz in het hostel. De winnende groep kon zich verblijden met een magneet van de astronomische klok voor elk teamlid en daarbovenop nog wat chocola om te delen met elkaar.

En toen werd het donderdag. Tijd voor een bezoek aan de Praagse Burcht in de ochtend en een fietstocht in 3 groepen door het centrum van Praag in de middag. Op zich al best een uitdaging. Maar, wederom ontzettend veel gezien. Deze laatste hele dag van onze reis werd afgesloten met een heuse Ghosttour door de stad. Een gids in passend tenue leidde ons door de stad met spannende verhalen waarvan niet zeker is of ze op waarheid gebaseerd zijn of dat het toch legendes zijn…..

Jammer, maar net als aan alle mooie dingen komt ook hier een einde aan onze prachtige reis. Vrijdagochtend alles weer inpakken, ontbijtje naar binnen werken en na de laatste aankopen van wat te eten en drinken voor onderweg, werden we omstreeks 12 uur opgehaald door de bus die ons weer naar het vliegveld van Praag bracht, alwaar we rond 15.10 uur met een flinke snelheid vertrokken richting Eindhoven Airport.