• Wiskundetoernooi 2021
  • Wiskundetoernooi 2021
  • Wiskundetoernooi 2021
  • Wiskundetoernooi 2021

Wiskundetoernooi 2021

Elk jaar wordt er door studenten van de Radboud Universiteit Nijmegen een wiskundetoernooi georganiseerd.

Vele scholen voor voortgezet onderwijs schrijven zich hierop in. Normaal gesproken wordt het toernooi gehouden in de gebouwen van de Universiteit te Nijmegen, echter door perikelen rondom corona werd ook dit schooljaar gekozen voor een online versie. De volgende leerlingen waren uitgenodigd om het Markland College Zevenbergen te vertegenwoordigen: Julian van Ham, Sjoerd Hoogeman en Bart Martens uit 6 vwo, van klas 5 vwo ging het om Luc Comeau en Jop van der Post. Deze leerlingen hadden zich op vrijdag 24 september jl. “opgesloten” in lokaal Z1-14.

Het toernooi is opgedeeld in twee wedstrijden:

1. Tijdens de Estafette, het ochtendprogramma van het Wiskundetoernooi, buigen de teams zich over twintig uitdagende opgaven. Elk team heeft een aantal pogingen (meestal drie) om de juiste oplossing voor een aangeboden opgave te vinden. Voor de juiste oplossing verdien je punten (20 of 30). Maximaal zijn daarbij 500 punten te halen, met een totaal van 140 punten was het Markland College Zevenbergen in de bovenste helft van de ranglijst te vinden. De vragen van de estafette wedstrijd waren erg wisselend, in het algemeen wisten de leerlingen goed raad met de meetkunde-opgaven.

2. Vervolgens begint de middagwedstrijd genaamd Sum of Us. Hierin staat een maatschappelijk relevant thema centraal; het thema van dit jaar was “recommendor systems”. Tijdens de Sum of Us moeten de leerlingen verschillende opdrachten maken om daarmee zo veel mogelijk punten te verdienen. De leerlingen van het Markland College behaalden bij dit onderdeel 145 punten.

Het eindtotaal van beide onderdelen kwam dus uit op 285 punten, met dit aantal werd beslag gelegd op de 76e plaats. Ietwat teleurstellend, maar de leerlingen hebben wederom een “leuke” dag meegemaakt vol uitdagende wiskundeopgaven. En bovendien is naar “onze” mening niet op alle scholen met gelijke middelen de strijd aangegaan, de indruk is dat andere scholen toch niet geheel volgens de juiste spelregels gespeeld hebben.
Dat houdt uiteraard in dat er veel geschreven en gediscussieerd moet worden en dus een tafel oplevert waaruit duidelijk blijkt dat er ook een goede organisatie nodig is. De leerlingen zijn weer een leerzame ervaring rijker.