Op naar Sint-Maarten

De reis zit er bijna op. Hilde Toebak en drie andere leerlingen van het Markland College Zevenbergen zijn de oceaan overgestoken met de Wylde Swan en in de buurt van Sint-Maarten. Ze doen mee aan het onderwijsprogramma Masterskip. Lees meer in deze nieuwe sailmail.

Woensdag 16-12
We zijn nu bijna de oceaan over en zijn niet heel ver meer van Sint-Maarten. De reis is helaas al bijna voorbij, maar we moeten nog een stukje varen. En natuurlijk nog de scheepsovername (morgen!) waar we al zo lang stages voor aan het lopen zijn. De oceaan is de laatste dagen erg rustig. Er zijn weinig golven en er is ook niet zo veel wind, al hebben we wel de meeste tijd wel kunnen zeilen. Het is zelfs zo dat we gedurende de hele oceaanoversteek slechts 24 uur in gevaren hebben met behulp van de motor. Ik heb de laatste tijd ook niet veel dolfijnen of walvissen meer gezien. Wel echt suuuuuper veel vliegende vissen. Vanochtend was trouwens de laatste keer hagelslag en ander beleg, want alle pindakaas, hagelslag, chocopasta en aardbeienjam is op. Ons persoonlijke eten en de lekkere dingen die we op Madeira hadden ingeslagen is ook bijna op, al heb ik er zelf heel zuinig mee gedaan. Ik ben dus de enige die nog wat lekkers heeft 😉. Het is echt warm, maar we hebben nu een zwembad aan boord. De leraren hebben er één gebouwd van wat zeilen. Dit is wel lekker om af te koelen. En natuurlijk gaan we ook nog iedere dag even zonnen.

Donderdag 17-12
Vandaag de grote dag, de scheepsovername. En ik ben benoemd tot KAPITEIN…. Dit was eigenlijk niet mijn eerste keus maar ik vind het eigenlijk nog leuker dan ik dacht. Ik vond het eigenlijk superleuk. Ik heb de route gepland en iedereen aangestuurd en iedereen moest mijn toestemming vragen. Dus als iemand op de forecastle wil of in de mast, moeten ze het aan mij vragen. Ik heb ook veel vrijheid om dingen zelf te bepalen, alleen bij sommige dingen zoals tacking of jibing moest ik wel eerst toestemming vragen aan de crew. Ik heb ook veel over de radio gepraat en dat is echt grappig.

Vrijdag 18-12
Ik zie steeds meer vogels vliegen dus het zal niet lang meer duren voor we land in zicht krijgen.

Zaterdag 19-12
Toen ik wakker werd om 07.10 uur gingen we net het anker uitleggen. Het is precies volgens mijn plan gelopen, want ik had het zo gepland als kapitein en dat vond ik dus echt leuk. Toen we geankerd waren, hebben we de hand-over gedaan. We krijgen allemaal een nieuwe rol, en ik ben nu officieel de 1st mate (dit was mijn eerste keus!) Ik vind het superleuk, maar ik mis ook wel een beetje mijn taken als kapitein. Als 1st mate heb ik de EEBD’s (Emergency Escape Breathing Device) gecheckt en ik ben naar de schroef gekropen voor inspectie.

We liggen in een mooie baai voor de haven van Saint-Martin, want we liggen aan de Franse kant van het eiland. Het is echt mooi en er is superhelder water. We kunnen ook nog een ander eiland zien. We hebben vanochtend vroeg gelijk al gezwommen. Na HH hebben we nog een keer gezwommen. We hebben toen ook een touw aan de Ra vastgeknoopt en gingen eraan slingeren. Dan springen er mensen aan de andere kant van het touw in het water. Je vliegt dan dus zo het water in. Ik ben een keer gegaan zonder gelanceerd te worden, en een keer met lanceren. Eigenlijk durfde ik het niet, maar ik heb het toch maar gedaan. Ik ging niet superhoog, misschien een meter of 3. Toen ben ik ook nog een rondje om de boot heen gezwommen. En even mijn haar in de zee gewassen, want we mogen vanaf dat we stilliggen niet meer douchen. Vandaag gaat ook de anker wacht in, dan moet je met zijn tweeën, 2 uur lang het schip goed in de gaten houden en kijken of we niet verplaatsen. Ik heb vandaag trouwens ook het brandalarm af moeten laten gaan om te kijken of de brandmelders en het pa systeem goed werken, dus ik mocht omroepen dat het een test was. Na de test moest ik alles resetten en omroepen: if there are any more alarms they are for real. Nou, en toen ging het alarm weer af, want er hing nog wat damp van de test dus toen ging iedereen naar het middendeck…oeps het was een beetje mijn schuld dat er vals alarm was. Ook heb ik bij Meia en Sanne wachtgelopen en we hebben gezellig gekletst.

Zondag 20-12
Vandaag hebben we snel alles gedaan, want om 10.00 uur gaan we het land op. Eerst moesten we natuurlijk wel nog HH doen. Dus toen hebben degenen die niks qua schoolwerk meer hoefden te doen, snel alle klussen gedaan. We gingen met de tender naar Sint-Maarten. Ik zat bij Sake en hij ging expres tegen de golven in, en dan word je echt supernat, dus ik was helemaal nat aan een kant. Toen we aankwamen, hebben we snel gerend en zijn we naar een bakkertje gegaan waar ze superlekkere dingen hadden. Ik heb een Nutella chocolate chipkoekje gekocht en deze was heel lekker. We liepen verder naar een supermarkt, maar daar was het veel te druk, dus zijn we maar weer teruggelopen naar een klein supermarktje. Daar hebben we wat te eten gekocht en we zijn ook nog naar een ander klein supermarktje gegaan en daar hebben we nog meer eten gekocht. Daarna gingen we middageten bij een restaurant en ik had een fruite de la mere pizza.

Het is wel grappig om hier te zijn, want we lopen hier tussen de palmbomen en dan staat ernaast ook gewoon een kerstboom. Ik heb ook salamanders gezien en we zijn naar een ruïne van een oud fort gelopen.

Voordat we weer teruggingen naar de boot, zijn we ook nog even naar een frozen yoghurt tentje gegaan en dat was echt superlekker. In de avond na het eten hebben we in de tender op het dak chocoladekoekjes gegeten en daarna ging ik slapen.

Tot de volgende sailmail, dit zal dan de laatste zijn (want dan ben ik als het goed is weer thuis)

Dan zal ik ook de trekking van de lootjes bekend maken. Iedereen alvast een hele fijne kerst gewenst!

Groetjes vanuit de baai van Sint-Maarten,