Aangekomen in Madeira

De Wylde Swan is aangekomen in Madeira. Lees hier de tweede sailmail van Hilde Toebak die samen met drie andere leerlingen van onze school meedoet aan Masterskip.

Ahoy, hier een tweede Sailmail van Hilde! Dit keer een extra lange, omdat we in de haven op Madeira telefonisch bereik hadden. Ik heb naar huis kunnen bellen, appen en foto’s kunnen sturen, en dit is ook in deze e-mail gezet. Dus veel leesplezier!

Dinsdag 17-11
We liggen nog steeds stil voor de haven vlak bij Peniche. Vandaag was een erg leuke dag. Het begon al goed in de ochtend, want ik werd, echt een paar minuten voordat ik wakker gemaakt werd, al wakker. Dus dat was wel fijn. Omdat we nu in de haven liggen, slaap ik ook heel lekker en rol ik niet steeds uit mijn bed midden in de nacht. Ik zit nu ook wel in het ritme van hoe het hier aan boord gaat. Er zit trouwens iemand in quarantaine op de boot (dit is sinds zondag, omdat ze toen hoorde dat haar vader positief was getest op Corona). Ze slaapt in een van de crew cabins, dus ze leeft nu helemaal apart en vandaag moesten we allemaal een sneltest doen. Gelukkig was iedereen negatief en kunnen we weer veilig verder. Vandaag ben ik ook op het dak geweest van de boot, want we gaan vertrekken en naar Madeira zeilen. Ik heb bij de boegspriet in het net gelegen. We hebben een stukje Titanic gekeken op het dek met een groepje van vijf, maar toen kwam er een echte golf aan (hoezo special effects…) en die spoelde over het dek. Gelukkig werden we niet heel nat, en is de Wylde Swan ook niet gezonken. Ik heb ook nog gezellig karaoke gezongen op het dek. Het was donker, maar je zag nog wel de golven. Tijdens wacht heb ik geleerd hoe je je positie moeten bepalen. Om half één ging ik slapen.

Woensdag 18-11
Ik ben supermoe, want ik ging echt te laat slapen. Ik heb zelfstudie gedaan en ik heb Deadpool gekeken. Ook hebben we een leuke quiz gedaan in teams, maar ik heb niet gewonnen. En daarna heb ik in de gally afgewassen en werden er meer zeilen gehesen. De hele boot ging supererg schommelen, dus toen vielen alle pannen om. Het was eigenlijk wel grappig. Vandaag is er ook iets superspeciaals gebeurd: We hebben ORKA’s gezien!!! Er zaten er wel 20 om de boot en onder de boot, supergaaf! Dit hadden heel veel van de crew zelfs nog nooit gezien!

Donderdag 19-11
In de ochtend werd ik wakker van het liedje Dance Monkey. Vandaag in de middag aten we echt lekker eten en bij happy hour was ik eigenlijk als extra ingepland, maar ik moest toen alsnog de oven schoonmaken. Daarna hebben we groepsactiviteiten gedaan en leuke spelletjes. We moesten de snelheid van de boot bepalen met een touw en een sinaasappel. Een groepje gooide de sinaasappel gelijk over boord….wij hebben hem aan het touw geknoopt en daarna op gegeten. Dat is iets wat ik echt supermis en het eerste wat ik thuis ga eten: HELE stukken FRUIT!! We krijgen nu elke keer maar een half stukje, want het is op rantsoen. We zitten nu nog op volle zee en varen echt hard en de boot ligt behoorlijk schuin. De nacht is supermooi, er zijn zoveel sterren. Helaas heb ik nog geen vallende ster gezien (dit wil ik heel graag, misschien gebeurt het nog wel als we op de oceaan zijn). We zien wel veel satellieten en waarschijnlijk ook het ISS.

Vrijdag 20-11
Vandaag heb ik dolfijnen gezien! Ik mocht de volgende blog schrijven die je ook kan lezen op https://masterskip.com/blog-reizen

Vandaag hebben we Lazy Day. Dat betekent dat we de hele dag zelf konden bepalen wat we wilden doen, behalve bij Happy Hour, want met dertig slordige tieners moet het schip écht elke dag schoongemaakt worden. Al helemaal als er golven zijn waardoor ketchup tegen de muur aan vliegt! In de ochtend mochten we uitslapen, dus er kwamen maar drie mensen opdagen voor het ontbijt. De rest van de ochtend bestond vooral uit film kijken, buiten in de zon zitten en theekransjes (met stroopwafels). Hilde, Floris, Carlijn, Livia, Sjoerd, Julius en Sanne hebben een potje gekaart. Het schoonmaken van het schip binnen bij Happy Hour duurde veel langer dan normaal, want 'Henry de stofzuiger' viel door de deining tijdens het stofzuigen de hele tijd van de trap af. Omdat Tina en Ole ook een Lazy Day verdienden, gingen een aantal trainees het avondeten klaarmaken. Het eindresultaat was een soort kapsalon, die super lekker was! De eerste ronde was meteen op, dus er stond al snel een hele lange rij voor de tweede ronde om eten te pakken. Na een lange tijd wachten, kwam Emil met een bak aanlopen waar iedereen naartoe stormden, maar er zat niks meer in. Dus iedereen was boos op Emil.

Het wachtlopen op Lazy Day ging wel door, Hedda van 00.00-02.00 (tosti-wacht) en Hilde van 18.00-20.00. Tijdens de wacht hebben we drie verschillende knopen geleerd en aan het stuur gestaan. We hebben ook geleerd hoe je de positie van de boot moet bepalen en op de kaart moet intekenen. Daar hadden we de vorige dag al theorie-les over gehad van Francisco en Lotte.

Zaterdag 21-11
Het is weer een schooldag, dus we moeten weer hard werken en leren. We zijn aan het zeilen en zijn bijna in Madeira. Het is lekker weer. Ik heb altijd een T-shirt en korte broek en slippers aan. We zijn aangekomen op Madeira, we liggen nu aan de pier in de haven en moesten weer een PCR-test doen, als die goed is, mogen we aan land. In de avond heb ik naar huis kunnen bellen.

Zondag 22-11
Er ligt nog een ander schip aan de pier. Dit is een zelfde soort trainingsschip als de Wylde Swan. Alleen is dit een Zweeds schip. We moeten wel afstand houden van elkaar. Dus zij blijven op hun eigen boot, en wij op de onze, want we mogen nog steeds niet aan land. Dus niet verder dan de pier. Als ik aan land stap, ben ik trouwens duizelig, dus ik heb nu geen zeeziekte maar landziekte. Hahaha. Morgen mogen we aan land, want de test was weer negatief!

Maandag 23-11
Vandaag hebben we een hele dag excursie, dus geen schoolwerk. We zijn met een gehuurde bus over het eiland gereden. We zijn naar Cabo Girao geweest. Dit is een hele hoge klif waar ook een glazen platform boven zee hangt. Hier hebben we op gestaan en een groepsfoto gemaakt. We zijn ook gaan zwemmen in zee. Het strand heeft zwart zand. We hebben ook een hele wandeling gemaakt door de Levada’s. Dit is een irrigatiesysteem om het water van de natte kant van het eiland naar de droge kant te brengen. Na het zwemmen kunnen we helaas niet het zwarte zand van ons af douchen, want het water is op en omdat we niet varen, werken de pompen om schoon water te maken ook niet. Na de excursie mochten we vrij in Madeira zijn. We zijn naar een paar winkeltjes geweest en we hebben een pizza gegeten.

Tot de volgende Sailmail, waarschijnlijk zijn we dan al onderweg naar de Cariben.

Groetjes van Hilde

Meer weten over Masterskip? Klik dan hier.