• Mentoren en kernteams

Mentoren en kernteams

We werken in alle leerjaren met mentoren en kernteams.

Mentor
Elke klas heeft een mentor, die de spil is in de begeleiding en voor de leerling en ouder(s)/verzorger(s) het eerste ‘aanspreekpunt’ op school. De mentor begeleidt de leerling op gebied van pedagogische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Gedurende het schooljaar houdt de mentor de leerling goed in de gaten. Dit gebeurt onder andere door regelmatige individuele gesprekken en contacten met ouder)s)/verzorger(s). De mentor is als het ware de groep 8 leerkracht van de middelbare school.


Kernteam
Drie of vier mentoren vormen samen een kernteam. De mentor geeft zoveel mogelijk verschillende vakken in de eigen klas en geeft ook les in de klassen van zijn/haar ‘kernteamcollega’s’.  Op deze manier leren de mentoren van het kernteam de aan hen toevertrouwde leerlingen goed kennen en kunnen ze samen de zorg voor de leerlingen delen en - in overleg - eventuele problemen oplossen. Mocht de eigen mentor niet aanwezig zijn, dan kan er door de leerling altijd een beroep worden gedaan op één van de andere mentoren binnen het kernteam.